
Ljubljana, 24. februarja – »Slovenija je v zadnjih mesecih ljudem na begu omogočala pot do drugih držav, 
a sama mednarodno zaščito nudi le peščici, z novo azilno zakonodajo pa se skuša odmakniti od 
najpomembnejših načel zaščite beguncev,« je ob današnji objavi letnega poročila o stanju človekovih 
pravic v svetu v letu 2015 dejala Nataša Posel, direktorica Amnesty International Slovenije.
Za leto 2015 je organizacije v zvezi s Slovenijo poleg težav z zagotavljanjem primerne obravnave beguncev 
zabeležila še nadaljevanje diskriminacije Romov, zlasti z vidika zagotavljanja dostojnih nastanitvenih 
razmer, pomanjkljivosti državne ureditve za varstvo pred diskriminacijo in da država še naprej ni zagotovila 
primerne odprave posledic izbrisa. Po padcu novele zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih na 
referendumu Amnesty opozarja na nadaljevanje neenakosti istospolnih parov, izpostavlja pa tudi spremembe 
kazenskega zakonika glede svobode izražanja oz. novinarskega poročanja, ki po novem dovoljuje objavo tajnih 
podatkov, če za to obstaja javni interes. 
Najbogatejšemu političnemu bloku na svetu, EU, je povsem spodletelo, da bi se na najhujšo begunsko 
krizo po drugi svetovni vojni odzval na koherenten, human način, ki bi spoštoval pravice beguncev. Oskrba 
in sprejem beguncev sta bila prepuščena državam na poti, ki se je vila od držav na balkanski poti do 
ciljnih držav zahodne in severne Evrope.
    
Tudi Slovenija je osredotočila skrb za begunce na oskrbo na njihovi poti v druge države. A to je ne odveže 
obveznosti po zagotavljanju tudi dolgoročne zaščite beguncev, kjer pa Slovenija ostaja in postaja še bolj 
restriktivna: ob tem, ko smo v preteklih 20 letih mednarodno zaščito priznali zgolj okoli 400 osebam, 
trenutna predlagana zakonodaja možnost dostopa do mednarodne zaščite le še krči. Med drugim vpeljuje 
koncept »varnih izvornih držav«, po katerem se bodo prošnje državljanov teh držav za mednarodno zaščito 
štele kot neutemeljene. To pomeni diskriminacijo na osnovi državljanstva in kršitev vrste mednarodnih 
obveznosti Slovenije.
Begunec ali begunka ni le nekdo, ki beži pred vojno, pač pa vsakdo, ki je v lastni državi preganjan zaradi 
neke svoje osebne okoliščine (na primer etnične pripadnosti, spolne usmerjenosti, političnega prepričanja 
…) in ga oz. je lastna država ne more ali ne želi zaščititi.
  
Poleg zakonodajnih omejitev so zaskrbljujoče tudi spremembe v ravnanju na terenu; nevladne organizacije 
in prostovoljci opozarjajo na neustrezne in očitno odvračalne ukrepe policije. Policija je po poročanju v 
sprejemnih in nastanitvenih centrih organizacijam zelo omejila možnost informiranja beguncev o 
postopkih in možnostih glede mednarodne zaščite v Sloveniji. Nevladne organizacije poročajo tudi o 
primerih, ko begunci izražajo željo, da bi zaprosili za mednarodno zaščito, policija pa to ignorira ali jim 
reče, da bodo v tem primeru zavrnjeni in nato vrnjeni v svoje države. Takšna praksa je nedopustna in 
kršitev pravice do mednarodne zaščite.
   
Diskriminacija, kolektivni izgoni ter druge kršitve človekovih pravic na balkanski poti
V Amnesty International opozarjamo tudi na ravnanje držav na t. i. balkanski poti, ki na mejah izvajajo 
diskriminatorno politiko, ko dopuščajo vstop le državljanom določenih držav – trenutno Sirije in Iraka. Kar 
se trenutno dogaja pri nadzoru meja na balkanski poti, so obsežne kršitve človekovih pravic, vključno z 
izgoni in diskriminacijo posameznikov, ki se dojemajo za ekonomske migrante, pa tudi beguncev na 
podlagi njihovega državljanstva. Pravica do mednarodne zaščite se mora presojati individualno in dostop 
do nje ne pripada le ljudem, ki bežijo iz držav z oboroženimi konflikti.
Kar 86 odstotkov vseh beguncev gostijo države v razvoju
Bogatejše države za begunce ne naredijo niti približno toliko, kot bi morale. Sosednje države Sirije že 
pokajo po šivih, tudi zato, ker mednarodna skupnost niti finančno ne prispeva dovolj za humanitarne 
potrebe. Vedno več beguncev se zato zaradi tamkajšnjih težkih razmer odloča za pot drugam. Pri tem so 
se prisiljeni podati na nevarne poti, namesto da bi jim države ponudile varne in zakonite možnosti 
prihoda.
  
Mednarodna skupnost mora poiskati skupne rešitve – take, ki bodo zagotavljale ustrezno zaščito vsem, ki 
so bili prisiljeni zbežati s svojih domov, in ki bodo ob tem upoštevale tudi načelo pravičnega deljenja 
odgovornosti. Skrb za begunce je skrb nas vseh. »Države naj začnejo iskati rešitve, kako beguncem 
najbolje pomagati, ne pa, kako jim zapreti pot. Iščejo naj rešitve, kjer bodo v ospredju potrebe beguncev, 
ne pa beg pred odgovornostjo,« je dodala Nataša Posel.
Več 
• Skupina NVO kritična do predloga zakona o mednarodni zaščiti: http://www.amnesty.si/nvo
kriticno-do-predloga-zakona-o-mednarodni-zasciti.html  (10. februar 2016)
• Poziv AI k izboljšanju sprejema beguncev v Sloveniji: http://www.amnesty.si/poziv-ai-k-izboljsanju
sprejema-beguncev-v-sloveniji-3.-december-2015.html (3. december 2015)
• Amnesty International v letnem poročilu o stanju človekovih pravic v 2015 opozarja, da so številne 
države brezsramno kršile mednarodno pravo in namerno spodkopavajo institucije, ki so namenjene 
zaščiti pravic ljudi. »Milijoni ljudi neznansko trpijo v rokah držav in oboroženih skupin, medtem ko 
vlade brezsramno označujejo zaščito človekovih pravic kot grožnjo varnosti, pravu in redu ali 
'nacionalnim' vrednotam.« Več o globalnih sporočilih organizacije ob objavi poročila je na voljo v
ločenem, globalnem, sporočilu za javnost. 

